De weg die Tinjdad en Erfoud verbindt, is rijk aan honderden “Khettara’s”, een ondergronds irrigatiesysteem om waterinfiltratie te oogsten. Het is een van de oudste overblijfselen van Marokko. Deze techniek werd meer dan 3000 jaar geleden in Perzië gemaakt en werd in de 7e eeuw in Marokko geïntroduceerd tijdens de Arabische verovering van de Maghreb. Van de 400 bestaande zijn er nog maar ongeveer 250 operationeel. Boeren in het zuidoosten van het land profiteren er nog steeds van.
Overal langs de weg zien we vreemde en imposante heuvels van gedroogde aarde, vaak bedekt met een houten katrol. Veel van deze khettara’s worden tegenwoordig niet meer gebruikt: het grondwater is opgedroogd. Om een khettara van binnen te kunnen zien, heeft men bij een opgedroogde khettara een trap gemaakt zodat je zo’n ondergrondse irrigatiesysteem kunt bezoeken.

Tussen deze khettara’s loopt een onverharde weg naar de gigantische sculpturen van Hannsjörg Voth, een Duitse kunstenaar (78 jaar oud nu). Deze werken staan in het midden van de woestijn in de vlakte van Marha. Ieder sculptuur ligt een paar kilometer van elkaar verwijderd.
“Kijkend naar de woestijn, had Voth een verlichting. Eureka! Hier in de vlakte van Mahra vond hij het frame voor zijn constructies waarover hij al zo lang over had gedroomd. Enkele van de belangrijkste constructies ter wereld.”
De trap van Celeste (1980-1987)
Zo heet het eerste werk van de serie. Het is gebouwd door lokale ambachtslieden met behulp van voorouderlijke technieken: stenen fundering en lemen muren met een hoogte van 16 meter. Een gigantische rechthoekige driehoek met aan een zijde een trap.

De gouden spiraal (1992-1997)
Een stenen hellingbaan leidt naar de top van de spiraal. In het midden is een wenteltrap die leidt naar het hart van het gebouw. Honderd treden leiden naar de bodem van een put.

De stad Orion (1997-2003)
Laatste werk van de kunstenaar in de vlakte van Marha. Rechthoekige moddertorens vertegenwoordigen de zeven hoofdsterren van Orion. Het is een van de mooiste sterrenhemel op het noordelijk halfrond. Deze heldere, gemakkelijk zichtbare sterren hebben vele beschavingen geïnspireerd. Een trap klimt naar de top van de hoogste torens. In een van hen is een kamer met een put.

Een punt dat deze drie werken gemeen hebben: de aanwezigheid van een put, een symbool van overleven in de woestijn.